EMUS darba grupas sēde Maksātnespējas kontroles dienestā - sēdes dalībnieki pie sarunu galda

14.01.2025. notika pirmā tikšanās jaunajai darba grupai, kura izveidota, lai sekmētu Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas (EMUS) efektīvu un ilgtspējīgu darbību, pievēršot galveno uzmanību sistēmas lietotāju pieredzei un vajadzībām. 

EMUS darba grupu atklāja Maksātnespējas kontroles dienesta direktore Inese Šteina un Tiesu administrācijas direktors Andris Munda, aicinot darba grupas locekļus uz ciešu savstarpēju sadarbību darba grupas mērķu sasniegšanā un EMUS attīstības nodrošināšanā. 

EMUS darba grupas vadītāja Santa Grunte sēdē sniedza pārskatu par 2024. gadā EMUS ieviestajām izmaiņām un uzlabojumiem, un informēja par 2025. gadā EMUS pilnveides pasākumu plāna projektu, lai sasniegtu šādus mērķus: 

  • sekmētu EMUS attīstību un uzturēšanu, lai EMUS pilnībā atbilstu lietotāju prasībām un normatīvo aktu prasībām, nodrošinot tās nepārtrauktu, drošu un efektīvu darbību, kā arī apmierinātu ne tikai esošās vajadzības, bet arī sekmīgi pielāgotos nākotnes vajadzībām un tehnoloģiskajiem izaicinājumiem; 

  • veicinātu EMUS lietotāju vajadzību un prasību apzināšanu, aktīvi sadarbojoties ar maksātnespējas procesā iesaistītajām pusēm, lai nodrošinātu visaptverošu informācijas apmaiņu un lietotāju atgriezenisko saiti; 

  • radītu inovatīvus risinājumus, kas uzlabos EMUS funkcionalitāti, optimizēs tās procesus un palielinās darbības efektivitāti, tādējādi veicinot efektīvāku maksātnespējas procesu pārvaldību un EMUS pielietojumu; 

  • veicinātu laicīgu un precīzu informācijas apmaiņu starp maksātnespējas procesā iesaistītajām pusēm, lai ātri atklātu problēmas un rastu risinājumus, kas palīdzētu novērst traucējumus EMUS attīstībā un darbībā.  

Savukārt EMUS darba grupas vadītāja vietnieks Aivars Švābe iezīmēja EMUS nākotnes attīstības perspektīvas attiecībā uz EMUS integrāciju e-lietā.  

EMUS darba grupas sēdē piedalījās pārstāvji Maksātnespējas kontroles dienesta, Tiesu administrācijas, biedrības "Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija", SIA Autentica”, Valsts ieņēmumu dienesta un Tieslietu ministrijas. 

Līdz šim darbu pie Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas attīstības var iedalīt šādos posmos: 

  1. Izstrāde (2018.gadā); 

  1. Ieviešana un attīstība (no 2019. – 2024.gadam); 

  1. Sadarbības veicināšana, apzinot lietotāju pieredzi un vajadzības, un ieviešot inovatīvus risinājumus (no 2025.gada). 

EMUS ir veidota kā modulāra informācijas sistēma, kas nodrošina darba vidi MKD, administratoriem un TAP uzraugošajām personām, kā arī tiesību realizāciju maksātnespējas procesā iesaistītajām personām – kreditoriem un to pilnvarotajiem pārstāvjiem, parādniekam fiziskās personas maksātnespējas procesā un parādnieka pārstāvim juridiskās personas maksātnespējas procesā, izmantojot tās e-pakalpojumu.

1) nodrošināt administratoru darba vidi – administratori visu maksātnespējas procesa uzskaiti ved EMUS (izmaksas, līgumi, speciālisti, tiesvedības u.c. procesā veiktās darbības); 

2) nodrošināt administratoru lietvedības uzskaiti un dokumentu nosūtīšanu, izmantojot starpsistēmu integrācijas risinājumus, tai skaitā oficiālo elektronisko adresi (turpmāk – E-adrese); 

3) nodrošināt administratora darbības pārskatu un kreditoru prasījumu reģistra ģenerēšanu no administratora ievadītās informācijas par maksātnespējas procesu; 

4) nodrošināt TAP uzraugošo personu lietvedības uzskaiti; 

5) nodrošināt MKD veikto uzraudzības darbību uzskaiti; 

6) nodrošināt ar administratora amata darbību saistīto datu uzskaiti; 

7) nodrošināt darbinieku prasījumu iesniegšanu un apstrādi; 

8) nodrošināt maksātnespējas procesa depozītu un administratora atlīdzības uzskaiti un apstrādi; 

9) uzturēt administratora amata pretendentu sarakstu, lai Tiesu informatīvā sistēma (turpmāk – TIS) veiktu pretendentu automatizētu atlasi un izvēlētos administratora amata kandidātu; 

10) nodrošināt maksātnespējas procesā, TAP un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesā iesaistīto personu piekļuvi informācijai par procesu, kā arī atsevišķu dokumentu iesniegšanu elektroniskā veidā caur EMUS e-pakalpojumu ; 

11) nodrošināt ziņu nodošanu Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajam maksātnespējas reģistram normatīvajos aktos noteikto ierakstu izdarīšanai par administratora amata darbību.