Tiesiskās aizsardzības process (TAP) un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process (ĀTAP) 

TAP ir tiesiska rakstura pasākumu kopums, kura mērķis ir atjaunot parādnieka spēju nokārtot savas saistības, ja parādnieks nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks.

TAP atšķirībā no maksātnespējas procesa ir piemērojams tikai juridiskajām personām. To var uzsākt tikai pats parādnieks.

Parādnieka pienākums pēc TAP lietas ierosināšanas ir izstrādāt TAP pasākumu plānu. 

TAP nepalīdzēs parādniekam atjaunot savu maksātspēju, ja parādniekam nebūs skaidras vīzijas un biznesa plāna, kā restrukturizēt savu uzņēmējdarbību.

Pēc sekmīgas TAP īstenošanas parādnieks ir nokārtojis savus parādus un sekmīgi turpina uzņēmējdarbību.

 

Grūtībās nonākušajam uzņēmējam saskaņā ar Maksātnespējas likuma 37. pantu  un TAP ierosināšanas brīdi:  

  • tiek apturēta spriedumu izpildes lietvedība pret parādnieku, izņemot lietas par darba samaksas piedziņu un citiem darbinieku prasījumiem, kas izriet no darba tiesiskajām attiecībām vai ir ar tām saistīti, un lietas par prasījumiem, kas minēti Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV un V nodaļā;
  • aizliegts nodrošinātajam kreditoram prasīt ieķīlātās parādnieka mantas pārdošanu, izņemot, ja tas rada būtisku kaitējumu šā kreditora interesēm (tajā skaitā pastāv ieķīlātās mantas iznīcināšanas draudi, ievērojami samazinājusies ieķīlātās mantas vērtība);
  • aizliegts kreditoram iesniegt juridiskās personas maksātnespējas procesa pieteikumu;
  • aizliegts veikt parādnieka likvidāciju; 
  • apturas līgumsoda pieaugums;
  • apturas procentu pieaugums; 
  • apturas nokavējuma naudas (arī tad, ja tā noteikta kā līgumsods) pieaugums;
  • apturas nodokļu prasījumu nokavējuma naudas pieaugums;
  • aizliegts kreditoram un citam piegādātājam vai pakalpojumu sniedzējam izvairīties no izpildāmu līgumu izpildes vai tos izbeigt, paātrināt vai citādi pārveidot parādniekam nelabvēlīgā veidā, izmantojot līguma klauzulu, kurā paredzēti šādi pasākumi, kas ir saistīti ar tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu vai izriet no tās.

Šajā gadījumā ieteikums izvērtēt Jūsu uzņēmuma produktu vai pakalpojumu pieprasījuma potenciālu, proti, vai turpinot piedāvāt konkrētos produktus vai pakalpojumus, arī turpmāk būs pietiekošs pieprasījums, lai uzņēmums spētu iegūt darbības nodrošināšanai nepieciešamos līdzekļus.

Tāpat aicinām izvērtēt finanšu rādītāju stabilitāti – tas ir, vai uzņēmuma pamata finanšu rādītāji ir pietiekoši stabili, lai veiktu restrukturizāciju, turpinātu darbību un nākotnē arī attīstītos.

Svarīga ir arī darbības sabalansētība – tas nozīmē izvērtēt, vai uzņēmums nav pārāk atkarīgs no konkrēta piegādātāja vai klienta, kas var radīt augstu darbības risku nākotnē, bet šis noteikti nebūs iemesls, lai neuzsāktu TAP, bet gan tieši TAP ietvaros šo jomu sakārtotu. 

 

TAP ir uzņēmēja brīvprātīga izvēle. Iesniedzot tiesā pieteikumu pēc parādnieka juridiskās adreses, TAP uzsākšanu var lūgt parādnieki:

  • juridiskās personas;
  • personālsabiedrības;
  • individuālie komersanti;
  • ārvalstīs reģistrētas personas, kas veic pastāvīgu saimniecisko darbību Latvijā;
  • lauksaimniecības produktu ražotāji.

*TAP neattiecas uz šādiem finanšu tirgus dalībniekiem: apdrošinātāju, apdrošināšanas brokeru sabiedrību, regulētā tirgus organizētāju, ieguldījumu brokeru sabiedrību, depozitāriju, alternatīvo ieguldījumu fondu pārvaldnieku, ieguldījumu pārvaldes sabiedrību, krājaizdevu sabiedrību, kredītiestādi un privāto pensiju fondu.

Pieteikumam pievienojami dokumenti*, kas apstiprina:

  • apstākļus, uz kuriem pieteikums pamatots;
  • juridiskās personas maksātnespējas procesa depozīta samaksu gadījumā, kad tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu iesniedz atkārtoti gada laikā;
  • uzraugošās personas amata kandidāta piekrišanu tikt ieceltam par uzraugošo personu un apliecinājumu par atbilstību Maksātnespējas likuma 12.3 panta prasībām, kā arī par spēju nodrošināt pienākumu izpildi, ja attiecībā uz parādnieku pastāv pārrobežu elements.

*Pievienojamie dokumenti noteikti Civilprocesa likuma 341.2 pantā.

Parādniekam TAP nav obligāts un nav pienākums par to iesniegt pieteikumu. TAP ir parādnieka brīvprātīga izvēle, ja tam radušās vai tuvākajā laikā radīsies finansiālas grūtības un tas vēlas turpināt veiksmīgu saimniecisko darbību.

Parādniekam, iesniedzot TAP pieteikumu ir jāiemaksā valsts nodeva – nodeva 145 euro apmērā. 
Informācija par Valsts nodevām un tiesu kontiem.

TAP tiek uzsākts brīdī, kad tiesa pieņem TAP pieteikumu un ierosina TAP lietu ar lēmumu.

Parādniekam ir pienākums informēt zvērinātu tiesu izpildītāju, kura lietvedībā atrodas lietas:

  • par piespriesto, bet no parādnieka nepiedzīto summu piedziņu;
  • lietas par saistību izpildīšanu tiesas ceļā.

Tāpat Parādniekam ir pienākums informēt darbinieku pārstāvjus, ja ir izveidota darbinieku arodbiedrība vai ievēlēti darbinieku pilnvaroti pārstāvji, par tiesiskās aizsardzības procesa lietas ierosināšanu.

Parādnieks TAP ierosināšanas stadijā ieņem centrālo lomu, jo pēc TAP ierosināšanas parādniekam ir jāizstrādā TAP pasākumu plāns, tas jāsaskaņo ar kreditoru vairākumu un jāiesniedz tiesā apstiprināšanai. 

TAP pasākumu plānā iekļaujamā informācija noteikta Maksātnespējas likuma 40. pantā. TAP pasākumu plāns atspoguļo parādnieka faktisko finansiālo situāciju, plānotās metodes un naudas plūsmas prognozes finansiālo grūtību atrisināšanai. 

TAP pasākumu plānu izstrādā pats parādnieks vai arī tā nolīgts speciālists. Izstrādājot TAP pasākumu plānu, parādniekam ir tiesības sasaukt kreditoru sapulci. TAP pasākumu plāns uzskatāms par saskaņotu, ja to atbalsta gan nodrošinātie, gan nenodrošinātie kreditori šādā apmērā:

  • nodrošināto kreditoru grupā – nodrošinātie kreditori, kuru galvenie prasījumi kopumā veido divas trešdaļas no kopējās nodrošināto kreditoru galveno prasījumu summas,  
  • nenodrošināto kreditoru grupā –nenodrošinātie kreditori, kuru galvenie prasījumi kopumā veido vairāk nekā pusi no kopējās nenodrošināto kreditoru galveno prasījumu summas. 

TAP pasākumu plāns ir jāizstrādā un jāsaskaņo divu mēnešu laikā no dienas, kad pagājis Maksātnespējas likuma 37. panta 1.1 vai, ja attiecināms, 1.2 daļā noteiktais termiņš. Ja Maksātnespējas likuma 37. panta pirmās daļas 1., 2., 4., 5., 6., 7., 8. un 9. punktā noteiktās sekas tiek atceltas attiecībā uz visiem kreditoriem, tad TAP pasākumu plānu izstrādā un saskaņo divu mēnešu laikā no minēto seku atcelšanas dienas.  Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 40. panta otro daļu, kā arī 37. panta 1.1  un 1.2 daļu maksimāli lēmuma par TAP ierosināšanu sekas var ilgt sešus mēnešus, līdz ar to kopējais maksimāli iespējamais TAP pasākumu plāna izstrādes un saskaņošanas termiņš ir astoņi mēneši (gadījumos, ja Parādnieks ir saņēmis kreditoru atbalstu termiņa pagarināšanai un tiesa ir pieņēmusi attiecīgo lēmumu).

Pirms TAP pasākumu plāna nodošanas kreditoriem un iesniegšanas apstiprināšanai tiesā atzinumu par šo plānu sniedz TAP uzraugošā persona. Atzinumu par TAP pasākumu plānu TAP uzraugošā persona nodod parādniekam iesniegšanai tiesā. TAP uzraugošā persona atzinumā sniedz vērtējumu par TAP pasākumu plāna atbilstību Maksātnespējas likuma prasībām. TAP uzraugošā persona atzinumā sniedz vērtējumu par to, vai sagatavotais plāns ir izpildāms un vai tas sasniegs likumā noteikto TAP mērķi.

Parādnieks izstrādāto un ar kreditoriem saskaņoto TAP pasākumu plānu iesniedz tiesai apstiprināšanai. Ja tiesa to apstiprina, parādnieks uzsāk tā īstenošanu. TAP pasākumu plāns pēc apstiprināšanas tiesā ir saistošs arī tiem kreditoriem, kuri nav devuši tam piekrišanu. 

Tieslietu ministrija ir izstrādājusi vizuālu palīgmateriālu TAP un ĀTAP piemērotājiem – tiesnešiem, parādniekiem, kreditoriem, TAP uzraugošajām personām, kā arī citām personām. 

Tieslietu ministrija sadarbībā ar nozares ekspertiem ir izstrādājusi vadlīnijas, lai sniegtu atbalstu tiem uzņēmumiem, kas ir saskārušies ar finanšu grūtībām un tās vēlas risināt TAP ietvaros.

Šīs vadlīnijas ir vispārīgi praktiski ieteikumi, bet ne izsmeļoši norādījumi. Vadlīnijas var tikt izmantotas ne vien TAP pasākumu plāna izstrādes procesā, bet arī veicot TAP pasākumu plāna grozījumus. Lai atvieglotu TAP pasākumu plāna izstrādes procesu, vadlīnijas satur pārbaudes sarakstu, ar kura palīdzību parādnieks var pārliecināties, vai TAP pasākumu plāna projektā ir ietvertas visas obligātās sastāvdaļas. Tāpat ir izstrādāta TAP pasākumu plāna veidne ērtākai tā strukturēšanai.

Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna vadlīnijas

Tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna veidne

Papildinot iepriekš publicētās tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna vadlīnijas, Tieslietu ministrija ir izstrādājusi vizuālu palīgmateriālu TAP un ĀTAP piemērotājiem –tiesnešiem, parādniekiem, kreditoriem, TAP uzraugošajām personām, kā arī citām personām. 

Materiālā iekļauta TAP un ĀTAP norises shēma jeb informācija par pamata darbībām un to secību, kas veicamas TAP un ĀTAP ietvaros – lietas uzsākšanas, TAP pasākumu plāna apstiprināšanas un tā izpildes aspekti.

Vēršama uzmanība, ka materiāls attiecas uz tiem TAP un ĀTAP, kas uzsākti no 2023. gada 15. septembra.

 

TAP  īstenošanas termiņš nosakāms ne ilgāks par diviem gadiem no dienas, kad stājies spēkā tiesas nolēmums par TAP īstenošanu. TAP īstenošanas termiņu var noteikt ilgāku, bet ne ilgāku par četriem gadiem, šādu nepieciešamību izskaidrojot TAP pasākumu plānā.

Termiņu var pagarināt vēl par diviem gadiem, ja tam piekrīt kreditoru vairākums. Šādā gadījumā uz parādnieku attiecas Maksātnespējas likuma 47.panta noteikumi par TAP pasākumu plāna grozīšanu.

Atbilstoši likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24.2 panta pirmajai daļai, ja nodokļu maksātājam tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna īstenošanai vai tā grozīšanai nepieciešams saņemt nodokļu administrācijas rakstveida piekrišanu, nodokļu maksātājs 10 dienu laikā no dienas, kad tiesā ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, iesniedz nodokļu administrācijai iesniegumu, kurā norādīta šāda informācija: 

  • komersanta nosaukums, reģistrācijas numurs un juridiskā adrese;  
  • apstākļi, kuru dēļ komercsabiedrība nav spējīga izpildīt saistības;
  • visu komercsabiedrības aktīvu kopējā summa. 

Iesniegumam nodokļu maksātājs pievieno:

  • tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, kas sagatavots atbilstoši Maksātnespējas likumam;
  • bilanci un peļņas vai zaudējumu aprēķinu ar paskaidrojumiem par katru posteni, kuros ietverta informācija par laikposmu no gada sākuma un kuri sastādīti ne vēlāk kā mēnesi pirms tiesiskās aizsardzības procesa pieteikuma iesniegšanas tiesā.  

Ja tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns pēc nodokļu administrācijas lēmuma paziņošanas līdz tā apstiprināšanai tiesā precizēts vai izteikts jaunā redakcijā, nodokļu administrācija to izskata atkārtoti likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24.1 pantā norādītajā kārtībā. 

TAP piemērojamās metodes var attiecināt uz darbinieka darba samaksas prasījumiem, ja tam piekrīt attiecīgais darbinieks. Tas nozīmē, ka gadījumā, ja nav saņemta darbinieka piekrišana atlikt nesamaksātās darba samaksas izmaksāšanu, sadalīt maksāšanu termiņos vai samazināt darba samaksas prasījuma summu, TAP plānā ir jāparedz, ka nesamaksātā darba samaksa darbiniekiem jāizmaksā nekavējoties pēc TAP īstenošanas. Parādnieka darbiniekam tiesiskās aizsardzības procesā nav piemērojams kreditora statuss. 

Tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas laikā parādniekam ir aizliegts:

  • slēgt jebkādus darījumus vai veikt darbības, kas var pasliktināt viņa finansiālo stāvokli vai kaitēt kreditoru kopuma interesēm;
  • izsniegt aizdevumus (kredītus), izņemot gadījumus, kad aizdevumu (kredītu) izsniegšana ir parādnieka pamatdarbība un tas ierakstīts TAP pasākumu plānā;
  • dot galvojumus, dāvināt vai ziedot, piešķirt parādnieka valdes un padomes locekļiem prēmijas vai cita veida mantisku papildu atlīdzību;
  • atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu, izņemot gadījumus, kad tas paredzēts TAP pasākumu plānā;
  • sadalīt un izmaksāt dividendēs peļņu;
  • pildīt mantiskās saistības, kas nav ietvertas TAP pasākumu plānā.

 

Parādniekam pēc TAP pasākumu plāna apstiprināšanas un TAP īstenošanas laikā ir šādi pienākumi: 

  • pildīt TAP pasākumu plānu; 
  • visu peļņu novirzīt TAP īstenošanai;
  • segt TAP izmaksas;  
  • ne retāk kā reizi mēnesī rakstveidā ziņot TAP uzraugošajai personai vai kreditoriem, ja TAP uzraugošā  nav iecelta, par TAP pasākumu plāna izpildi;
  • pēc TAP uzraugošās personas, ja tāda iecelta, pieprasījuma nekavējoties rakstveidā tai sniegt visas ziņas par TAP pasākumu plāna īstenošanu un nodrošināt iespēju klātienē pārbaudīt parādnieka saimniecisko darbību un dokumentus;
  • ja TAP nav iecelta uzraugošā persona, pēc kreditora pieprasījuma sniegt tai visas ziņas par TAP pasākumu plāna īstenošanu;
  • nekavējoties ziņot TAP uzraugošajai personai, ja tāda iecelta, par jebkādiem apstākļiem, kuru dēļ parādnieks nespēs pildīt TAP pasākumu plānu;
  • paziņot TAP uzraugošajai personai, ja tāda iecelta, par savas juridiskās adreses maiņu un jebkurām citām izmaiņām, kas ierakstāmas publiskajos reģistros; 
  • ziņot TAP uzraugošajai personai, ja tāda iecelta par katru būtisku notikumu parādnieka darbībā;
  • ja TAP nav iecelta TAP uzraugošā persona, piecu dienu laikā pēc tam, kad pasludināts nolēmums par TAP īstenošanu, iesniegt atbildīgajai iestādei, kas kārto maksātnespējas reģistru, apstiprinātu TAP pasākumu plānu;
  • ja TAP nav iecelta TAP uzraugošā persona, piecu dienu laikā pēc tam, kad pieņemts tiesas lēmums par TAP pasākumu plāna grozījumu apstiprināšanu, iesniegt atbildīgajai iestādei, kas kārto maksātnespējas reģistru, tiesas apstiprinātus TAP pasākumu plāna grozījumus.

Tiesa izbeidz TAP, ja:

  • TAP pasākumu plānu Maksātnespējas likumā noteiktajā kārtībā un termiņā nav atbalstījis Maksātnespējas likuma 42. panta trešajā daļā noteiktais kreditoru vairākums;
  • TAP pasākumu plāns neatbilst Maksātnespējas likuma prasībām.  

Tiesa izbeidz TAP un pasludina juridiskās vai fiziskās personas maksātnespējas procesu, ja:

  • parādniekam gada laikā otro reizi ierosināts TAP, bet tas nav īstenots;
  • pēc kreditora pieteikuma saņemšanas, ja  parādnieks ilgāk kā 30 dienas nepilda TAP pasākumu plānu un nav iesniedzis tiesai šā plāna grozījumus;
  • pēc kreditoru vairākuma pārstāvja pieteikuma saņemšanas, ja pastāv kāda no Maksātnespējas likuma 51. panta trešajā daļā minētajām pazīmēm.

Parādnieks iesniedz tiesai pieteikumu par TAP izbeigšanu, ja ir izpildījis TAP pasākumu plānu. Parādnieks iesniedz tiesai maksātnespējas procesa pieteikumu, vienlaikus lūdzot izbeigt TAP, ja nespēj nokārtot TAP pasākumu plānā noteiktās saistības.

Ja TAP pasākumu plāns ir izpildīts un TAP izbeigts, parādniekam un tā kreditoriem noteiktie rīcības ierobežojumi tiek atcelti un parādnieks turpina darboties civiltiesiskajā apritē pilnā apmērā, kā pirms TAP. Gadījumā, ja TAP pasākumu plāna īstenošanai vai grozīšanai nepieciešams saņemt VID piekrišanu, ir jāievēro speciālie nosacījumi, kas noteikti likuma “Par nodokļiem un nodevām” 24.1 un 24.2 pantā.

Labās prakses vadlīnijas

Tieslietu ministrija izstrādājusi Labās prakses vadlīnijas lēmumu pieņemšanas procesā uzņēmumiem, kas nonākuši finanšu grūtībās, kuru mērķis ir palīdzēt uzņēmumiem Latvijā, kas saskaras vai drīzumā var saskarties ar finanšu grūtībām, savlaicīgi un proaktīvi risināt šīs grūtības, izmantojot efektīvāko rīcības plānu.

Labās prakses vadlīnijas lēmumu pieņemšanas procesā uzņēmumiem, kas nonākuši finansiālās grūtībās – Vadlīnijas tika izstrādātas saskaņā ar Maksātnespējas likuma redakciju, kas bija spēkā līdz 2023. gada 28. martam.

Vebinārs. Vadlīnijas: Kā veiksmīgi atrisināt biznesa parādsaistību problēmas? Vebinārs tika izstrādāts saskaņā ar Maksātnespējas likuma redakciju, kas bija spēkā līdz 2023. gada 28. martam.

Viena no veiksmes atslēgām, risinot parādsaistību radītās problēmas biznesā, ir laicīga finanšu grūtību identificēšana. Atbalstot uzņēmējus, ekspertu grupa Tieslietu ministrijas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un finanšu nozares pārstāvju sastāvā ir izstrādājusi vadlīnijas uzņēmējiem finanšu situācijas laicīgai novērtēšanai un restrukturēšanas paņēmienu izmantošanai, risinot parādsaistību radītas problēmas.

Īpaši aktuālas šīs vadlīnijas un padomi var būt šī brīža globālās nenoteiktības situācijā, kad uzņēmējiem jāpasargā savs bizness un jānodrošina tā ilgtspējīga attīstība. Tiešsaistes semināra laikā dalīsimies ar praktiskiem padomiem, kā laicīgi konstatēt finanšu grūtību iestāšanos un kā risināt parādsaistību problēmas, nepieļaujot uzņēmuma maksātnespējas iestāšanos.

Vebinārs. Vadlīnijas: Kā veiksmīgi atrisināt biznesa parādsaistību problēmas?

Viena no veiksmes atslēgām, risinot parādsaistību radītās problēmas biznesā, ir laicīga finanšu grūtību identificēšana. Atbalstot uzņēmējus, ekspertu grupa Tieslietu ministrijas, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas un finanšu nozares pārstāvju sastāvā ir izstrādājusi vadlīnijas uzņēmējiem finanšu situācijas laicīgai novērtēšanai un restrukturēšanas paņēmienu izmantošanai, risinot parādsaistību radītas problēmas.

Īpaši aktuālas šīs vadlīnijas un padomi var būt šī brīža globālās nenoteiktības situācijā, kad uzņēmējiem jāpasargā savs bizness un jānodrošina tā ilgtspējīga attīstība. Tiešsaistes semināra laikā dalīsimies ar praktiskiem padomiem, kā laicīgi konstatēt finanšu grūtību iestāšanos un kā risināt parādsaistību problēmas, nepieļaujot uzņēmuma maksātnespējas iestāšanos.

Ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process (ĀTAP)

Ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process ir tiesiskās aizsardzības procesa paveids un to var izmantot komercsabiedrība, kurai ir labas perspektīvas panākt vienošanos ar kreditoru vairākumu un nepastāv draudi, ka atsevišķi kreditori ar individuālu vēršanos pret komercsabiedrību, varētu būtiski apdraudēt tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna izstrādi, saskaņošanu un tālāku īstenošanu.

Šajā gadījumā parādnieks jau pirms vēršanās tiesā izstrādā un saskaņo pasākumu plānu ar kreditoriem. Ar kreditoriem saskaņoto plānu parādnieks iesniedz tiesā vienlaikus ar pieteikumu par procesa uzsākšanu.

Procesa uzsākšanu var lūgt juridiskās personas, personālsabiedrības, individuālie komersanti, ārvalstī reģistrētas personas, kas veic pastāvīgu saimniecisko darbību Latvijā, un lauksaimniecības produktu ražotāji.

Šis process ir piemērots uzņēmumiem, kuru finansiālās problēmas neprasa nekavējošu risinājumu, un ir pietiekami daudz laika sagatavot procesa pasākumu plānu un saskaņot to ar kreditoriem pirms vēršanās tiesā.

Ja sarunu ceļā vienošanās ar kreditoru vairākumu ir panākta, ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāna apstiprināšana tiesā ļauj to padarīt saistošu arī mazākuma kreditoriem, kā arī iegūt tiesiskās aizsardzības procesā noteikto aizsardzību.

Dzīves situāciju apraksti

Par tiesiskās aizsardzības un ārpustiesas tiesiskās aizsardzības procesu www.mana.latvija.lv
Skatīt vairāk

Vai atradāt šajā lapā meklēto informāciju?

Šī tīmekļa vietne ir daļa no portāla “Tava Eiropa”. Sniedziet mums atsauksmes, izmantojot Eiropas Komisijas atsauksmju veidlapu.

Atsauksme par kvalitāti