Jaunumi

Šodien, 2018.gada 20.februārī, notika Maksātnespējas administrācijas (MNA) rīkotais informatīvais pasākums maksātnespējas procesa administratoriem (turpmāk - administratori), kurā MNA direktore Inese Šteina un speciālisti administratoriem sniedza informāciju par pārbaudes prakses vietā veikšanas procedūru un galvenajiem konstatējumiem pēc veiktajām pārbaudēm.

No 2017. gada 1. jūlija papildu esošajiem administratoru uzraudzības līdzekļiem MNA uzsāka veikt pārbaudes administratora prakses vietās, kas nodrošina iespēju savlaicīgi un vispusīgi pārliecināties par administratora rīcības pamatotības iemesliem, kā arī iegūt noteiktus ar maksātnespējas procesu saistītus dokumentus. Pārbaužu veikšanu vērtējot kā efektīvu uzraudzības metodi, I.Šteina informēja, ka 2017. gadā ir veiktas 23 pārbaudes, atbilstoši tajās konstatētajam sagatavoti 30 pārbaudes ziņojumi, no kuriem tikai deviņi ar pozitīvu atzinumu, ar iebildumiem – 17 atzinumi, savukārt ar negatīvu atzinumu – četri.

MNA direktore I.Šteina akcentē, ka pārbaudes ir nozīmīgs uzraudzības līdzeklis, jo, neveicot klātienes pārbaudes, bieži vien nav iespējams iegūt objektīvu un pilnīgu informāciju, kas nepieciešama savlaicīgai pārkāpuma konstatēšanai un tā novēršanai, tāpēc 2018. gadā plānots palielināt visa veida pārbaužu skaitu, pastiprināti pievēršot uzmanību pēc izsoles procedūras veicamo darbību apjomam, izmaksu atbilstībai procesa likumīgas un efektīvas norises nodrošināšanā, kā arī administratora pilnvaroto personu veicamo darbību apjomam.

MNA veic trīs veidu pārbaudes: plānotas pārbaudes, neplānotas pārbaudes un ieteikumu ieviešanas pārbaudes. 2017.gadā veiktajās desmit plānotajās un 13 neplānotajās pārbaudēs pārbaudīti 32 maksātnespējas procesi, no kuriem 24 ir juridiskās personas un 8 fiziskās personas maksātnespējas procesi.

Pagājušajā gadā plānotās pārbaudes veiktas, pamatojoties uz veikto administratora riska līmeņa novērtējumu, ņemot vērā administratora profesionālo darbību. Līdz ar to administratorus sadalot augsta, vidēja un zema riska līmeņa grupās. Attiecīgi desmit plānotajās pārbaudēs pārbaudīti 60% augsta riska līmeņa administratoru, 30% vidēja riska līmeņa administratoru un 10% zema riska līmeņa administratoru administrējamie procesi, kas novērtēti kā augstākā riska procesi.



Neplānotās pārbaudes veiktas izskatot sūdzību, vai uzraudzības gaitā iegūta informācija, kas norādīja uz pārbaudes nepieciešamību; gadījumos, kad operatīvi bija nepieciešams saņemt dokumentus vai informāciju; kā arī nodrošinot uzraudzību pār maksātnespējas procesiem, kuriem ir nozīme komerctiesiskajā vidē un ekonomikā. No 13 neplānotām pārbaudēm saistībā ar Elektroniskajā maksātnespējas uzraudzības sistēmā ievadīto datu patiesumu un atbilstību veiktas piecas pārbaudes, saņemot ziņas par iespējamu normatīvo aktu pārkāpumu – divas, nodrošinot uzraudzību pār maksātnespējas procesiem, kuriem ir nozīme komerctiesiskajā vidē un ekonomikā – četras, savukārt sūdzības izskatīšanas ietvaros – divas pārbaudes.

Ņemot vērā pārbaudes ziņojumos konstatēto, ka pārkāpumi ir ietekmējuši efektīvu un likumīgu procesa norisi, ir pieņemti seši lēmumi, kuros administratora rīcībā ir atzīti normatīvo aktu pārkāpumi. Savukārt, konstatējot, ka pārkāpumi ir būtiski ietekmējuši efektīvu un likumīgu procesa norisi, viens pieteikums par administratora atcelšanu ir iesniegts tiesā.

Galvenie konstatējumi 2017.gadā veikto pārbaužu rezultātā: savlaicīgi nav veiktas procesuālās darbības, tajā skaitā sagatavoti procesuālie dokumenti; nav informēti kreditori un MNA par maksātnespējas procesa norisi; nav ievērota mantas pārdošanas plāna vai ziņojuma par mantas neesamību izpilde; nav ievērota izsoles procedūra, tostarp vilcinoties izmaksāt naudas līdzekļus nodrošinātajam kreditoram; radītas nepamatotas izmaksas, tostarp iepriekšējā administratora slēgto līgumu nepārvērtēšana, līgumu neizbeigšana gadījumos, kad nav saņemts pakalpojums; izsniegtas pilnvaras, kas rada šaubas par administratora rīcības tiesiskumu.

Vienlaikus pārbaudēs ir konstatēti pārkāpumi, kurus citādi būtu praktiski neiespējami konstatēt, piemēram, pilnvarojot citu administratoru, administrators pats selektīvi pilda pienākumus vai konstatēts atšķirīgs segto izmaksu un kreditoru sapulcē apstiprināto izmaksu apmērs, kā arī aprēķināšanas kārtība.